نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 509
حقيقت را بيان كرد و گفت" ما
فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي"" من
هرگز پيش خود اين كار را انجام ندادم" بلكه درست طبق يك برنامه الهى و ضابطه
و خطى كه به من داده شده است گام برمىدارم.
و به اين ترتيب تضاد بر طرف خواهد شد.
و اينكه مىبينيم موسى تاب تحمل كارهاى خضر را نداشت بخاطر همين بود كه خط
ماموريت او از خط ماموريت خضر جدا بود، لذا هر بار مشاهده مىكرد گامش بر خلاف
ظواهر قانون شرع است فرياد اعتراضش بلند مىشد، ولى خضر با خونسردى به راه خود
ادامه مىداد، و چون اين دو رهبر بزرگ الهى بخاطر ماموريتهاى متفاوت نمىتوانستند
براى هميشه با هم زندگى كنند" هذا فِراقُ
بَيْنِي وَ بَيْنِكَ" را گفت.
2- خضر، كه بود؟
همانگونه كه ديديم در قرآن مجيد صريحا نامى از خضر برده نشده و از رفيق يا
استاد موسى تنها به عنوان" عَبْداً
مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا
عِلْماً" كه بيانگر مقام عبوديت و علم و دانش خاص
او است، ياد شده است لذا ما هم غالبا از وى به عنوان" مرد عالم" ياد
كرديم.
ولى در روايات متعددى اين مرد عالم بنام" خضر" معرفى شده است، و از
بعضى از روايات استفاده مىشود كه اسم اصلى او" بليا ابن ملكان" بوده، و
خضر لقب او است، زيرا هر كجا گام مىنهاده زمين از قدومش سرسبز مىشده است.
بعضى نيز احتمال دادهاند كه نام اين مرد عالم،" الياس" بوده، و از
همين جا اين تصور پيدا شده است كه ممكن است" الياس" و" خضر"
نام يك نفر باشد، ولى مشهور و معروف ميان مفسران و راويان حديث همان اول است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 509