نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 467
خطاب آنها در مساله سجده بر آدم شده و سرپيچى او به صورت يك استثناء در آيات
قرآن بيان گرديده، و در خطبه قاصعه نام" ملك" مجازا بر او نهاده شده
است. (دقت كنيد).
در كتاب" عيون الاخبار" از امام على ابن موسى الرضا مىخوانيم:
" فرشتگان همگى معصومند و محفوظ از كفر و زشتيها به لطف پروردگار، راوى
حديث مىگويد: به امام عرض كردم مگر ابليس فرشته نبود؟ فرمود: نه، او از جن بود،
آيا سخن خدا را نشنيدهايد كه ميفرمايد:" وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ
فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِ" [1] در حديث
ديگرى از امام صادق ع نقل شده كه يكى از ياران خاصش مىگويد:" از امام در
باره ابليس سؤال كردم كه آيا از فرشتگان بود فرمود نه از جن بود، ولى همراه
فرشتگان بود، آن چنان كه آنها فكر مىكردند از جنس آنان است (بخاطر عبادت و قربش
نسبت به پروردگار) ولى خدا مىدانست از آنها نيست، هنگامى كه فرمان سجود صادر شد
آنچه مىدانيم تحقق يافت" (پردهها كنار رفت و ماهيت ابليس آشكار گرديد) [2] در باره ابليس
و بطور كلى شيطان بحثهاى مشروحى ذيل آيه 11 تا 18 اعراف بيان كردهايم (تفسير
نمونه جلد 6 صفحه 98 به بعد) و در سوره انعام ذيل آيه 112 (تفسير نمونه جلد 5 صفحه
406) و در سوره بقره ذيل آيه 34 (جلد اول) نيز بحثهايى آمده است.
2- گمراهان را نبايد به معاونت دعوت كرد
گر چه در آيات فوق سخن از خداوند است و نفى وجود ياورى براى او از