نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 463
بسته، و سوگند ياد كرده، بعنوان ولى و رهبر و راهنما و تكيهگاه مىپذيرد؟!
***
آيه بعد دليل ديگرى بر ابطال اين پندار غلط اقامه مىكند، و مىگويد:
" ما ابليس و فرزندانش را به هنگام آفرينش آسمانها و زمين، و حتى به
هنگام آفرينش نوع خودشان، در صحنه حاضر نساختيم" (ما أَشْهَدْتُهُمْ خَلْقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لا
خَلْقَ أَنْفُسِهِمْ).
تا از آنها در آفرينش جهان كمك بگيريم يا از اسرار خلقت آگاه و مطلع شوند.
بنا بر اين كسى كه هيچگونه دخالتى در آفرينش جهان و حتى نوع خود نداشته و از
اسرار و رموز خلقت به هيچوجه آگاه نيست چگونه قابل ولايت يا پرستش است، و اصولا او
چه قدرتى دارد، و چه نقشى مىتواند داشته باشد، او موجودى است ضعيف و ناتوان و حتى
ناآگاه از مسائل خويشتن، او چگونه مىتواند ديگران را رهبرى كند؟ و يا آنها را از
مشكلات و گرفتاريها رهايى بخشد؟! و در پايان اضافه مىكند:" من هرگز گمراه
كنندگان را دستيار خود انتخاب نمىكنم" (وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً).
يعنى آفرينش بر پايه راستى و درستى و هدايت است، موجودى كه برنامهاش اضلال و
افساد است در اداره اين نظام، جايى نمىتواند داشته باشد، چرا كه او درست در جهت
مخالف نظام آفرينش و هستى است، او خرابكار است و ويرانگر، نه مصلح و تكامل آفرين.
***
آخرين آيه مورد بحث مجددا هشدار مىدهد كه" به خاطر بياوريد روزى را
كه خداوند مىفرمايد شريكهايى را كه براى من مىپنداشتيد صدا بزنيد تا به كمك شما
بيايند" (وَ يَوْمَ يَقُولُ نادُوا شُرَكائِيَ
الَّذِينَ زَعَمْتُمْ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 463