نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 462
اين استثناء ممكن است اين توهم را به وجود آورد كه ابليس از جنس فرشتگان بود،
در حالى كه فرشتگان معصومند، پس چگونه او راه طغيان و كفر را پوييد؟! لذا بلا فاصله
اضافه مىكند" او از جن بود، و سپس از فرمان پروردگارش خارج شد" (كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ).
او از فرشتگان نبود ولى به خاطر بندگى و اطاعت و قرب به پروردگار در صف
فرشتگان جاى گرفت، و حتى شايد معلم آنان بود، اما به خاطر يك ساعت كبر و غرور آن
چنان سقوط كرد كه همه سرمايه معنويت خود را از دست، داد و راندهترين و منفورترين
موجود در درگاه خدا شد.
سپس مىگويد" با اين حال آيا او و فرزندانش را به جاى من اولياى خود
انتخاب مىكنيد"؟! (أَ
فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِي).
" در حالى كه آنها دشمن شما هستند" (وَ هُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ).
دشمنى سرسخت و قسم خورده كه تصميم به گمراهى و بدبختى همه شما گرفتهاند، و
عداوت خود را از روز نخست نسبت به پدرتان آدم آشكارا اظهار داشتهاند.
" شيطان و فرزندانش را به جاى خدا پذيرا شدن بسيار بد است" (بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا) [1] راستى
چه زشت است كه انسان خداى عالم و آگاه و رحيم و مهربان و فيض بخش را رها كند، و
شيطان و دار و دستهاش را به جاى او بپذيرد، اين زشتترين انتخابهاست، كدام عاقل
دشمن را كه از روز نخست، كمر به نابوديش
[1]" بدلا" از نظر تركيب
نحوى تميز است و فاعل" بئس" شيطان و دار و دسته او است، و يا عبادت
شيطان و دار و دستهاش، فاعل مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 462