نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 45
در حديثى از
رسول خدا ص نقل شده كه فرمود:
انما اهلك
الناس العجلة و لو ان الناس تثبتوا لم يهلك احد:
مردم را عجله
هلاك مىكند، اگر مردم با تامل كارها را انجام مىدادند كسى هلاك نمىشد"
[1] در حديث ديگرى از امام صادق ع مىخوانيم
مع التثبت
تكون السلامة، و مع العجلة تكون الندامة:
" با
درنگ كردن سلامت است و با عجله ندامت"! [2]
و نيز پيامبر ع مىفرمايد:
ان الاناة
من اللَّه و العجلة من الشيطان!:
" تانى
و ترك شتابزدگى از ناحيه خدا است و عجله از شيطان است"!
[3] البته در روايات اسلامى بابى در زمينه" تعجيل در كار خير
داريم"، از جمله در حديثى از رسول خدا ص مىخوانيم:
ان اللَّه
يحب من الخير ما يعجل:
"
خداوند كار نيكى را دوست دارد كه در آن شتاب شود" [4]
و روايات در اين زمينه بسيار است كه منظور از عجله در اين روايات همان"
سرعت" است در مقابل اهمال كارى و تاخيرهاى بيجا و امروز و فردا كردن، كه
غالبا سبب بروز مشكلات و موانعى در كارها مىگردد.
شاهد اين سخن
حديثى است كه در همين باب از امام صادق ع نقل شده است:
من هم
بشىء من الخير فليعجله فان كل شىء فيه تاخير فان للشيطان فيه نظرة:
كسى كه تصميم
به كار خيرى گرفت بايد عجله كند زيرا هر كارى را كه در آن تاخير كنيد شيطان در آن
حيلهاى مىكند" [5] بنا بر اين بايد گفت:"
سرعت و جديت در كارها آرى، اما عجله و شتابزدگى نه"!.
و به تعبير
ديگر، عجله مذموم آنست كه به هنگام بررسى و مطالعه در جوانب كار و شناخت صورت
گيرد، اما سرعت و عجله ممدوح آنست كه بعد از تصميمگيرى
(1، 2، 3، 5) سفينة البحار جلد اول صفحه 129.
[4] اصول كافى جلد اول كتاب ايمان و كفر تعجيل
فعل الخير.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 45