نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 402
استقلال فكرى خود را در برابر اكثريت گمراه محيط از دست ندادند، و همين امر
سبب نجات و رستگاريشان شد، اصولا انسان بايد" سازنده محيط" باشد
نه" سازش كار با محيط" و به عكس آنچه سست عنصران فاقد شخصيت
مىگويند" خواهى نشوى رسوا همرنگ جماعت شو" افراد با ايمان و صاحبان افكار
مستقل مىگويند" همرنگ جماعت شدنت رسوايى است"! ب:" هجرت" از
محيطهاى آلوده درس ديگرى از اين ماجراى عبرتانگيز است، آنها خانههاى شاهانه و
مرفه و مملو از نعمتهاى مادى را رها كردند و به انواع محروميتها در غارى كه فاقد
همه چيز بود تن در دادند، تا ايمان خود را حفظ كنند و تقويت دستگاه ظلم و جور و
كفر و شرك ننمايند [1]
ج:" تقيه" به معنى سازندهاش درس ديگر اين داستان است، آنها اصرار
داشتند كه وضعشان براى مردم شهر روشن نشود و هم چنان در پرده اسرار بماند، مبادا
بيهوده جانشان را از دست دهند، و يا به اجبار آنها را به همان محيط فاسد
بازگردانند، و مىدانيم تقيه چيزى جز اين نيست كه انسان موضع واقعى خود را در جايى
كه افشاگرى بى نتيجه است مكتوم دارد تا نيروى خود را براى موقع مبارزه و ضربه زدن
بر دشمن حفظ كند [2] د: عدم
تفاوت در ميان انسانها در مسير اللَّه و قرار گرفتن" وزير" در
كنار" چوپان" و حتى سگ پاسبانى كه راه آنها را مىسپرد، درس ديگرى در
اين
[1] در زمينه اهميت هجرت در اسلام و
فلسفه آن بحث مشروحى در جلد چهارم صفحه 90 به بعد آوردهايم.
[2] در زمينه" تقيه" به
عنوان يك سپر دفاعى به طور مشروح در جلد دوم تفسير نمونه صفحه 373 به بعد بحث
كردهايم، و مدارك فقهى آن را در كتاب" القواعد الفقهيه" آوردهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 402