نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 342
آرى" اينها فقط دروغ مىگويند" (إِنْ يَقُولُونَ إِلَّا كَذِباً)
نكتهها:
1- آغاز سوره با" حمد" خدا.
پنج سوره از سورههاى قرآن با"
الْحَمْدُ لِلَّهِ" شروع شده، و در اين
پنج سوره پس از ستايش خداوند مسئله آفرينش آسمانها و زمين (يا مالكيت آسمانها و
زمين) و يا تربيت جهانيان آمده است، جز در سوره مورد بحث كه نزول قرآن بر پيامبر ص
در دنبال اين ستايش قرار گرفته است.
در حقيقت در آن چهار سوره (سوره انعام- سبا- فاطر- حمد) سخن از كتاب"
تكوين" به ميان آمده، ولى در سوره كهف كه مورد بحث است سخن از كتاب"
تدوين" است، و مىدانيم هر يك از اين دو كتاب يعنى" قرآن" و"
جهان آفرينش" مكمل ديگرى است، و اين تعبير نيز بيانگر آن است كه قرآن وزنى
دارد همچون وزن مجموعه آفرينش و نعمتى است همسان نعمت جهان هستى! و اصولا مساله
تربيت جهانيان كه در جمله" الْحَمْدُ
لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ" آمده است
بدون بهرهگيرى از اين كتاب بزرگ آسمانى ممكن نيست.
2- كتابى پابرجا و مستقيم و نگاهبان
" قيم" (بر وزن" سيد") از ماده" قيام" گرفته
شده و در اينجا به معنى پابرجا و ثابت و استوار است، و علاوه بر آن برپادارنده و
حافظ و پاسدار كتب ديگر است. و در عين حال معنى اعتدال و استقامت و خالى بودن از
هر گونه اعوجاج و كژى را نيز ميرساند.
اين كلمه كه به عنوان وصفى براى قرآن، بعد از توصيف به عدم اعوجاج
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 342