responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 304

مطرح مى‌شده است (دقت كنيد).

5- پيوند آيات-

با مطالعه آيات فوق اين سؤال پيش مى‌آيد كه مساله بخيل بودن انسان كه در آخرين آيه مورد بحث مطرح شده، چه ارتباطى با مباحث گذشته دارد؟

بعضى از مفسران گفته‌اند اين جمله اشاره به مطلبى است كه در چند آيه قبل از زبان بت پرستان مطرح شده بود، و آن اينكه آنها تقاضا داشتند پيامبر سرزمين مكه را پر از چشمه‌ها و باغها كند، قرآن در پاسخ آنها مى‌گويد اگر تمام خزائن الهى را هم به شما بدهند باز دست از امساك و بخل برنخواهيد داشت.

ولى اين تفسير بسيار بعيد به نظر مى‌رسد، چون بحث آنها پيرامون مالكيت اين باغها و چشمه‌ها نبوده، بلكه آنها تقاضاى اصل اين كار كه خارق عادت است داشته‌اند.

تفسير دومى كه براى اين ارتباط گفته‌اند و صحيح به نظر مى‌رسد همانست كه در بالا هم اشاره كرديم و آن اينكه آنها بخاطر بخل و تنگ‌نظرى از اينكه موهبت نبوت به انسانى داده شود تعجب مى‌كردند و اين آيه در واقع به آنها پاسخ مى‌گويد كه تنگ‌نظرى شما آن چنان است كه اگر مالك تمام جهان نيز شويد باز دست از روش زشت و ناپسند خود برنخواهيد داشت.

6- آيا همه انسانها بخيل هستند-

بارها گفته‌ايم كه در بسيارى از آيات قرآن" انسان" بطور مطلق و بى قيد و شرط مورد انواع ملامتها قرار گرفته است، و با صفاتى همچون بخل و جهل و ظالم بودن عجول بودن و مانند اينها توصيف شده است.

اين تعبيرات هرگز منافات با اين ندارد كه مؤمنان و افراد تربيت شده‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 304
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست