نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 283
بايد توجه داشت كه اين مفاهيم سهگانه با هم منافات و تضادى ندارند، و ممكن
است همه در مفهوم آيه جمع شوند، چرا كه استعمال لفظ واحد در اكثر از معنى نزد ما
هيچ مانع ندارد.
***
5-:" يا اينكه خانهاى از طلا داشته باشى، خانهاى پر نقش و نگار و
زينتى" (أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ).
" زخرف" در اصل به معنى زينت است، و از آنجا كه طلا يكى از فلزات
معروف زينتى است به آن زخرف گفته مىشود خانههاى پر نقش و نگار را نيز"
زخرف" مىگويند، و همچنين سخنان پر آب و رنگ فريبنده را گفتار مزخرف
مىنامند.
6-" يا به آسمان بالا روى! ولى هرگز تنها به آسمان بالا رفتنت ايمان
نخواهيم آورد مگر اينكه نامهاى همراه خود براى ما بياورى كه آن را بخوانيم"!
(أَوْ تَرْقى فِي السَّماءِ وَ لَنْ
نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنا كِتاباً نَقْرَؤُهُ).
در پايان اين آيات مىخوانيم كه خداوند به پيامبرش دستور مىدهد كه در برابر اين
پيشنهادهاى ضد و نقيض و بى پايه و گاهى مضحك" بگو پاك و منزه است پروردگار من
از اين اوهام" (قُلْ سُبْحانَ رَبِّي).
همانگونه كه لحن خود آيات فوق، علاوه بر شان نزول، گواهى مىدهد اين
درخواستهاى عجيب و غريب مشركان هرگز از روح حقيقتجويى سرچشمه نمىگرفت، بلكه آنها
تمام هدفشان اين بود كه آئين بت پرستى و شرك كه پايههاى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 283