نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 275
پيامبر ص بوده است، امروز هم هست، فردا نيز خواهد بود.
3- تعبير به اجتماع، اشاره به مساله همكارى و همفكرى و تعاون و تعاضد است كه
مسلما بازده كار انسانها را صدها يا هزاران برابر مىكند.
4- جمله" و لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ
لِبَعْضٍ ظَهِيراً" (هر چند بعضى، بعض ديگر را يارى و كمك
كنند) تاكيد مجددى است روى مساله همفكرى و تعاون، و ضمنا اشاره سربستهاى است به
اهميت و تاثير اين كار در پيشبرد هدفها.
5- تعبير به" بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ" تعبير جامعى است كه شباهت و همانندى را در تمام
زمينهها مىرساند، يعنى مثل آن از نظر فصاحت، مثل آن از نظر محتوى و مثل آن از
نظر انسانسازى، بحثهاى علمى، قانونهاى حياتبخش اجتماعى، تاريخ خالى از خرافات،
پيشگوييهاى مربوط به آينده و امثال آن.
6- دعوت از همه انسانها دليل بر اين است كه در مساله اعجاز تنها جنبه الفاظ
قرآن و فصاحت و بلاغت مطرح نيست، چرا كه اگر چنين بود دعوت از ناآشنايان به زبان
عربى بىفايده بود.
7- يك معجزه گويا و رسا آنست كه آورنده آن مخالفان را نه تنها دعوت به مقابله
كند بلكه آنها را با وسائل مختلف به اين كار تحريك و تشويق نموده، و به اصطلاح بر
سر غيرت آورد، تا آنچه را در توان دارند به كار گيرند، سپس كه عجز آنها نمايان شد،
عمق و عظمت اعجاز روشن گردد.
در آيه مورد بحث اين موضوع كاملا عملى شده است، زيرا از يك سو پاى همه انسانها
را به ميان كشيده، و با تصريح به ناتوانى آنها طى جمله" لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ" آنها را برانگيخته و با جمله" وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً" تحريك بيشترى نموده است.
***
آيه بعد در واقع بيان يكى از جنبههاى اعجاز قرآن يعنى" جامعيت"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 275