نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 27
سپس وعده دوم
الهى فرا مىرسد:" هنگامى كه اين وعده دوم فرا مىرسد باز گروهى جنگجو و
پيكارگر بر شما چيره مىشوند، آن چنان بلائى به سرتان مىآورند كه آثار غم و اندوه
از صورتهاى شما مىبارد (فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ
لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ).
آنها حتى
بزرگ معبدتان بيت المقدس را از دست شما مىگيرند" و در آن داخل مىشوند
همانگونه كه بار اول داخل شدند" (وَ لِيَدْخُلُوا
الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ).
آنها به اين
هم قناعت نمىكنند،" تمام بلاد و سرزمينهايى را كه اشغال كردهاند درهم
مىكوبند و ويران مىكنند" (وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا
تَتْبِيراً).
با اين حال
باز درهاى توبه و بازگشت شما به سوى خدا بسته نيست باز هم" ممكن است خداوند
به شما رحم كند" (عَسى رَبُّكُمْ أَنْ
يَرْحَمَكُمْ).
" و اگر
به سوى ما بازگرديد ما هم لطف و رحمت خود را به شما باز مىگردانيم، و اگر به فساد
و برترىجويى گرائيد باز هم شما را به كيفر شديد گرفتار خواهيم ساخت" (وَ
إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا).
و تازه اين
مجازات دنيا است" و ما جهنم را براى كافران زندان سختى قرار دادهايم" (وَ
جَعَلْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَ حَصِيراً)
[1]
نكتهها:
1- دو فساد
بزرگ تاريخى بنى اسرائيل
در آيات فوق،
سخن از دو انحراف اجتماعى بنى اسرائيل كه منجر به فساد
[1]" حصير" از ماده" حصر"
به معنى حبس است، و به هر نقطهاى كه راه خروج ندارد، حصير گفته مىشود، و اگر
حصير معمولى را هم حصير مىگويند به خاطر آن است كه قسمتهاى مختلف آن به هم بافته
و محصور شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 27