نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 263
خارج است، اين موضوع را ما به خوبى درك مىكنيم.
اگر تاثر از خارج دليلى بر آگاهى ما از خارج بود لازم بود ما با معده و زبان
خود نيز بفهميم در حالى كه چنين نيست، خلاصه وضع استثنايى ادراكات ما دليل بر آن
است كه حقيقت ديگرى در آن نهفته است، كه نظامش با نظام قوانين فيزيكى و شيميايى
كاملا تفاوت دارد (دقت كنيد).
2- وحدت شخصيت
دليل ديگر كه براى استقلال روح مىتوان ذكر كرد، مسئله وحدت شخصيت در طول عمر
آدمى است.
توضيح اينكه ما در هر چيز شك و ترديد داشته باشيم در اين موضوع ترديدى نداريم
كه" وجود داريم".
" من هستم" و در هستى خود ترديد ندارم، و علم من به وجود خودم به
اصطلاح" علم حضورى" است، نه علم" حصولى" يعنى من پيش خود
حاضرم و از خودم جدا نيستم.
به هر حال، آگاهى ما از خود روشنترين معلومات ما است و احتياج و نيازى ابدا به
استدلال ندارد، و استدلال معروفى كه دكارت فيلسوف معروف فرانسوى براى وجودش كرده
كه:" من فكر ميكنم پس هستم" استدلال زايد و نادرستى به نظر مىرسد، زيرا
پيش از آنكه اثبات وجود خود كند دو بار اعتراف به وجود خودش كرده! (يك بار آنجا كه
ميگويد" من" و بار ديگر آنجا كه مىگويد" ميكنم" اين از يك
سو.
از سوى ديگر اين" من" از آغاز تا پايان عمر يك واحد بيشتر
نيست" من امروز" همان" من ديروز" همان" من بيست سال
قبل" مىباشد من از كودكى تا كنون يك نفر بيشتر نبودم، من همان شخصى هستم كه
بودهام و تا آخر عمر نيز همين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 263