نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 253
در تفسير عياشى از امام باقر ع و امام صادق ع چنين نقل شده كه در تفسير آيه يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ فرمود:
انما الروح خلق من خلقه، له بصر و قوة و تاييد، يجعله فى قلوب الرسل و
المؤمنين:
" روح از مخلوقات خداوند است بينايى و قدرت و قوت دارد، خدا آن را در
دلهاى پيغمبران و مؤمنان قرار مىدهد [1]".
در حديث ديگرى از يكى از آن دو امام بزرگوار نقل شده كه فرمود:
هى من الملكوت من القدرة:
" روح از عالم ملكوت و از قدرت خداوند است" [2] در روايات متعددى كه در كتب شيعه و اهل تسنن
آمده است مىخوانيم كه مشركان قريش اين سؤال را از دانشمندان اهل كتاب گرفتند و
مىخواستند پيامبر ص را با آن بيازمايند، به آنها گفته شده بود كه اگر محمد ص
اطلاعات فراوانى در باره روح در اختيار شما بگذارد دليل بر عدم صداقت او است، لذا
جمله كوتاه و پرمعنى پيامبر ص براى آنها اعجابانگيز بود.
ولى در بخشى ديگر از روايات كه از طرق اهل بيت ع در تفسير آيه فوق به ما رسيده
مىبينيم كه روح به معنى مخلوقى برتر از جبرئيل و ميكائيل معرفى شده كه با پيامبر
ص و امامان همواره بوده است و آنان را در خط سيرشان از هر گونه انحراف بازمىداشت [3] اين روايات با
آنچه در تفسير آيه گفتيم نه تنها مخالفتى ندارد، بلكه با آنها هماهنگ است چرا كه
روح آدمى مراتب و درجاتى دارد، آن مرتبهاى از روح كه در پيامبران و امامان است
مرتبه فوق العاده والايى است، كه از آثارش معصوم بودن از خطا و گناه و نيز آگاهى و
علم فوق العاده است و مسلما چنين مرتبهاى از روح از همه فرشتگان برتر خواهد بود
حتى از جبرئيل و ميكائيل! (دقت كنيد)