responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : ناصر مكارم شيرازى    جلد : 12  صفحه : 253

در تفسير عياشى از امام باقر ع و امام صادق ع چنين نقل شده كه در تفسير آيه‌ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ‌ فرمود:

انما الروح خلق من خلقه، له بصر و قوة و تاييد، يجعله فى قلوب الرسل و المؤمنين:

" روح از مخلوقات خداوند است بينايى و قدرت و قوت دارد، خدا آن را در دلهاى پيغمبران و مؤمنان قرار مى‌دهد [1]".

در حديث ديگرى از يكى از آن دو امام بزرگوار نقل شده كه فرمود:

هى من الملكوت من القدرة:

" روح از عالم ملكوت و از قدرت خداوند است" [2] در روايات متعددى كه در كتب شيعه و اهل تسنن آمده است مى‌خوانيم كه مشركان قريش اين سؤال را از دانشمندان اهل كتاب گرفتند و مى‌خواستند پيامبر ص را با آن بيازمايند، به آنها گفته شده بود كه اگر محمد ص اطلاعات فراوانى در باره روح در اختيار شما بگذارد دليل بر عدم صداقت او است، لذا جمله كوتاه و پرمعنى پيامبر ص براى آنها اعجاب‌انگيز بود.

ولى در بخشى ديگر از روايات كه از طرق اهل بيت ع در تفسير آيه فوق به ما رسيده مى‌بينيم كه روح به معنى مخلوقى برتر از جبرئيل و ميكائيل معرفى شده كه با پيامبر ص و امامان همواره بوده است و آنان را در خط سيرشان از هر گونه انحراف بازمى‌داشت‌ [3] اين روايات با آنچه در تفسير آيه گفتيم نه تنها مخالفتى ندارد، بلكه با آنها هماهنگ است چرا كه روح آدمى مراتب و درجاتى دارد، آن مرتبه‌اى از روح كه در پيامبران و امامان است مرتبه فوق العاده والايى است، كه از آثارش معصوم بودن از خطا و گناه و نيز آگاهى و علم فوق العاده است و مسلما چنين مرتبه‌اى از روح از همه فرشتگان برتر خواهد بود حتى از جبرئيل و ميكائيل! (دقت كنيد)

***


[1] و [2] نور الثقلين جلد 3 صفحه 216.

[3] تفسير نور الثقلين جلد 3 صفحه 215.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : ناصر مكارم شيرازى    جلد : 12  صفحه : 253
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست