" هنگامى كه آفرينش آدم را نظام بخشيدم و از روحم در او دميدم براى او
سجده كنيد" [1] (آيه 29
سوره حجر).
3- اكنون سخن در اين است كه منظور از روح در آيه مورد بحث چيست؟
اين كدام روح است كه جمعى كنجكاو از آن سؤال كردند و پيامبر ص در پاسخ آنها
فرمود:" روح از امر پروردگار من است و شما جز دانش كمى نداريد"؟! از
مجموع قرائن موجود در آيه و خارج آن چنين استفاده مىشود كه پرسش كنندگان از حقيقت
روح آدمى سؤال كردند، همين روح عظيمى كه ما را از حيوانات جدا مىسازد و برترين
شرف ما است، و تمام قدرت و فعاليت ما از آن سرچشمه مىگيرد و به كمكش زمين و آسمان
را جولانگاه خود قرار مىدهيم، اسرار علوم را مىشكافيم و به اعماق موجودات راه
مىيابيم، مىخواستند بدانند حقيقت اين اعجوبه عالم آفرينش چيست؟
و از آنجا كه روح، ساختمانى مغاير با ساختمان ماده دارد و اصول حاكم بر آن غير
از اصول حاكم بر ماده و خواص فيزيكى و شيميايى آنست، پيامبر ص مامور مىشود در يك
جمله كوتاه و پر معنى بگويد:" روح، از عالم امر است يعنى خلقتى اسرار آميز
دارد".
سپس براى اينكه از اين پاسخ تعجب نكنند، اضافه مىكند، بهره شما از علم و دانش
بسيار كم و ناچيز است، بنا بر اين چه جاى شگفتى كه رازهاى روح را نشناسيد، هر چند
از همه چيز به شما نزديكتر است؟
***
[1] سابقا گفتهايم كه اضافه روح در
اينجا به خدا اضافه تشريفى است، و منظور يك روح بزرگ و مقدس الهى است كه خدا به
آدميان بخشيده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 252