نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 251
2- موارد استعمال آن در قرآن بسيار متنوع است:
گاهى به معنى روح مقدسى است كه پيامبران را در انجام رسالتشان تقويت مىكرده،
مانند آيه 253 بقره وَ آتَيْنا عِيسَى
ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ:" ما دلائل روشن در اختيار عيسى بن مريم قرار داديم و
او را با روح القدس تقويت نموديم".
گاه به نيروى معنوى الهى كه مؤمنان را تقويت مىكند اطلاق شده، مانند آيه 22
مجادله أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ
الْإِيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ:
" آنها كسانى هستند كه خدا ايمان را در قلبشان نوشته و به روح الهى
تاييدشان كرده است".
زمانى به معنى" فرشته مخصوص وحى" آمده و با عنوان" امين"
توصيف شده، مانند آيه 193 سوره شعراء نَزَلَ
بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ:" اين قرآن را روح الامين بر قلب تو نازل كرد تا از
انذار كنندگان باشى".
و گاه به معنى فرشته بزرگى از فرشتگان خاص خدا يا مخلوقى برتر از فرشتگان
آمده، مانند تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ
فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ:
" در شب قدر فرشتگان، و روح، به فرمان پروردگارشان براى تقدير امور نازل
مىشوند" (آيه 4 سوره قدر) و در (آيه 38 سوره نبا) نيز مىخوانيم يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا:" در روز رستاخيز روح فرشتگان در يك صف قيام
مىكنند"، و گاه به معنى قرآن يا وحى آسمانى آمده است مانند وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا:" اين گونه وحى به سوى تو فرستاديم، روحى كه از فرمان
ما است" (شورى- 52).
و بالآخره زمانى هم به معنى روح انسانى آمده است، چنان كه در آيات
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 251