نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 234
سقوط مىكند.
و يا به گفته قرآن همچون كفهاى روى آب چشمكى مىزند، غوغايى مىكند و خاموش
مىگردد، و آب كه مايه حيات است مىماند (فَأَمَّا
الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي
الْأَرْضِ) (رعد- 18) دليل اين موضوع در باطن كلمه باطل
نهفته شده، زيرا چيزى است كه با قوانين عالم آفرينش هماهنگ نيست و سهمى از واقعيت
و حقيقت ندارد.
ساختگى است، قلابى است، بىريشه است، ميان تهى است، و مسلما چيزى كه داراى اين
صفات است نمىتواند براى مدتى طولانى باقى بماند.
اما حق عين واقعيت است توأم با راستى و درستى و داراى عمق و ريشه و هماهنگ با
قوانين خلقت است و چنين چيزى بايد باقى بماند!.
پيروان حق متكى به سلاح ايمان، منطق وفاى به عهد، صدق حديث، فداكارى و گذشت، و
آمادگى براى جانبازى تا سر حد شهادتند، نور آگاهى قلبشان را روشن كرده، از هيچ چيز
جز اللَّه نمىترسند، و به غير او متكى نيستند، و همين است رمز پيروزى آنها!.
5- آيه جاء الحق ... و قيام مهدى ع
در بعضى از روايات جمله" جاءَ
الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ" به قيام
مهدى تفسير شده است هنگامى امام باقر ع فرمود: مفهوم اين سخن الهى اين است
كه:"
اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل
":" هنگامى كه امام قائم ع قيام كند دولت باطل برچيده مىشود" [1] در روايت ديگرى
مىخوانيم" مهدى به هنگام تولد بر بازويش اين جمله نقش بسته بود:" جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ
زَهُوقاً" [2]