نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 227
بود مرحمت فرما، كه جز تو كسى قادر بر اين كار نيست.
***
و از آنجا كه به دنبال" صدق" و" توكل" كه در آيه قبل
به آن اشاره شد، اميد به پيروزى قطعى، خود عامل ديگرى براى موفقيت است در آخرين
آيه مورد بحث به پيامبرش مىگويد:" بگو حق فرا رسيد و باطل مضمحل و نابود
شد" (وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ
الْباطِلُ) [1] اصولا طبيعت باطل همين است كه مضمحل و نابود شدنى است (إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً).
باطل جولانى دارد ولى دوام و بقايى نخواهد داشت، و سرانجام پيروزى از آن حق و
طرفداران و پيروان حق خواهد بود.
نكتهها:
1- نماز شب يك عبادت بزرگ روحانى
غوغاى زندگى روزانه از جهات مختلف، توجه انسان را به خود جلب مىكند و فكر
آدمى را به وادىهاى گوناگون مىكشاند، به طورى كه جمعيت خاطر و حضور قلب كامل، در
آن بسيار مشكل است، اما در دل شب و به هنگام سحر و فرو نشستن غوغاى زندگى مادى، و
آرامش روح و جسم انسان در پرتو مقدارى خواب، حالت توجه و نشاط خاصى به انسان دست
مىدهد كه بى نظير است.
آرى در اين محيط آرام و دور از هر گونه ريا و تظاهر و خودنمايى و توأم با حضور
قلب حالت توجهى به انسان دست مىدهد كه فوق العاده روحپرور و تكامل آفرين است.
[1] زهق از ماده" زهوق" به
معنى اضمحلال و هلاك و نابودى است، و" زهوق" (بر وزن قبول) صيغه مبالغه
و به معنى چيزى است كه بطور كامل محو و نابود مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 227