نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 215
(آيه 40 سوره نساء) و گاه مىگويد مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها:" كسى كه حسنهاى انجام دهد ده برابر پاداش
مىگيرد" (انعام- 160).
در روايات اسلامى از امام صادق ع در تفسير آيه 261 سوره بقره نيز مىخوانيم
اذا احسن المؤمن عمله ضاعف اللَّه عمله بكل حسنة سبعمائة ضعف، و ذلك قول
اللَّه وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ:
" هنگامى كه انسان با ايمان عملى انجام دهد خداوند در برابر هر كار نيكى
هفتصد برابر آن را اضافه مىكند و اين معنى سخن خدا است كه مىفرمايد وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ" [1] ولى اين
سخن مانع از آن نخواهد بود كه به هنگامى كه اين كلمه به اصطلاح" تثنيه"
بسته مىشود (ضعفان و ضعفين) به معنى دو برابر باشد، يا هنگامى كه به صورت اضافه
آورده مىشود به معنى سه برابر باشد، مثل اينكه بگوئيم ضعف الواحد (دقت كنيد).
4- تفسير جمله" إِذاً لَاتَّخَذُوكَ
خَلِيلًا".
مشهور ميان مفسرين اين است كه قرآن مىگويد اگر تو تمايل به خواستههاى مشركان
پيدا مىكردى، تو را به عنوان دوست خود انتخاب مىكردند، ولى بعضى احتمال دادهاند
كه معنى اين جمله آنست كه ترا فقير و وابسته و نيازمند خود قرار مىدادند (در صورت
اول، خليل از ماده خله بر وزن" قله" به معنى دوستى است، و در صورت دوم
از ماده خله بر وزن" غله" به معنى نياز و فقر است) ولى روشن است كه صحيح
همان تفسير اول مىباشد.
5- خدايا مرا به خود وامگذار
در منابع اسلامى مىخوانيم هنگامى كه آيات فوق نازل شد پيامبر ص عرض كرد
اللهم لا تكلنى الى نفسى طرفة عين ابدا:
" خدايا مرا حتى به اندازه
[1] تفسير عياشى (طبق نقل تفسير
الميزان جلد 2 صفحه 424).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 215