نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 201
حادثه استقامت مىورزد، همچنين در مقابل بى غذايى، بيخوابى، خستگى، غصه
افراطى، درد، بيمارى، رنج، پركارى و در مورد حفظ موازنه و تعادل حيرتانگيز بدن و
روح خويش، تحمل عجيبى از خود نشان مىدهد، حتى مىتوان گفت كه انسان از تمام
حيوانات پردوامتر، پرتلاشتر است، با اين توانايى جسمى و فكرى شگرفش توانسته است،
اينهمه امور، صنايع، و تمدن كنونى را به وجود آورد و برتريش را بر همه جانداران به
اثبات رساند" [1]
***
آيه
بعد به يكى ديگر از مواهب الهى نسبت به انسان، و سپس مسئوليتهاى سنگينى را كه به
موازات اين مواهب متوجه او مىشود اشاره مىكند:
در آغاز به" مساله رهبرى" و نقش آن در سرنوشت انسانها پرداخته،
مىگويد:" روز قيامت هر گروهى را با امام و رهبرشان مىخوانيم" (يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ) يعنى آنها كه رهبرى پيامبران و جانشينان آنان را در هر
عصر و زمان پذيرفتند، همراه پيشوايشان خواهند بود، و آنها كه رهبرى شيطان و ائمه
ضلال و پيشوايان جبار و ستمگر را انتخاب كردند همراه آنها خواهند بود.
خلاصه اينكه پيوند" رهبرى" و" پيروى" در اين جهان بطور
كامل در آن جهان منعكس مىشود، و بر اساس آن گروههايى كه اهل نجات و اهل عذابند
مشخص مىگردند.
گر چه بعضى از مفسران، خواستهاند" امام" را در اينجا منحصرا به
معنى پيامبران، و بعضى به معنى كتابهاى آسمانى، و بعضى به معنى علما و دانشمندان
تفسير كنند، ولى روشن است كه امام در اينجا معنى وسيعى دارد كه هر پيشوايى