نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 174
اسلامى نقل مىكند.
اين تفسير متناسب روايتى است كه در بالا در رابطه با رؤياى پيامبر ص آورديم، و
نيز متناسب با حديثى است كه از عايشه نقل شده كه رو به مروان كرد و گفت: لعن
اللَّه اباك و انت فى صلبه فانت بعض من لعنه اللَّه:" خدا پدر ترا لعنت كرد،
در حالى كه تو در صلب او بودى، بنا بر اين تو بخشى هستى از كسى كه خدايش لعن كرده
است" [1]! باز در
اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه در كجاى قرآن، شجره خبيثه بنى اميه مورد لعن واقع
شده است؟
در پاسخ مىگوئيم در سوره ابراهيم آيه 26 آنجا كه سخن از" شجره
خبيثه" به ميان آمده با توجه به مفهوم وسيعى كه شجره خبيثه دارد و با توجه به
رواياتى كه در تفسير آن وارد شده و شجره خبيثه را به بنى اميه تفسير نموده، و نيز
با توجه به اينكه" خبيثه" از نظر معنى با" ملعونه"، متلازم
است مىتوان گفت كه در قرآن ذكر شده است [2] قابل توجه اينكه بسيارى از اين تفسيرها، و يا همه آنها،
منافاتى با هم ندارند، و ممكن است" شجره ملعونه" در قرآن اشاره به هر
گروه منافق و خبيث و مطرود درگاه خدا، مخصوصا گروههايى همانند بنى اميه و يهوديان
سنگدل و لجوج و همه كسانى كه در خط آنها گام برمىدارند، باشد، و شجره زقوم در
قيامت تجسمى از وجود اين شجرات خبيثه در جهان ديگر است، و همه اين شجرات خبيثه
مايه آزمايش و امتحان مؤمنان راستين در اين جهان هستند.
يهوديانى كه امروز بر مراكز حساس اسلامى غاصبانه مسلط شدهاند، و هر ساعت در
گوشهاى از جهان آتشى برمىافروزند و آن همه جنايت و بيدادگرى
[1] تفسير قرطبى جلد ششم صفحه 3902 و
تفسير فخر رازى جلد 20 صفحه 237.