نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 152
52- همان روز كه شما را (از قبرهايتان) فرا مىخواند، شما هم اجابت مىكنيد در
حالى كه حمد او مىگوئيد و تصور مىكنيد تنها مدت كوتاهى (در جهان برزخ) درنگ
كرديد.
تفسير: رستاخيز قطعى است
در آيات گذشته سخن از" توحيد" و مبارزه با شرك بود، اما در آيات
مورد بحث سخن از" معاد" كه در همه جا مكمل مساله توحيد است به ميان
آمده، و همانگونه كه سابقا هم گفتهايم اساسىترين اعتقادات اسلامى را عقيده به
مبدء و معاد تشكيل مىدهد و اعتقاد به اين دو اصل است كه انسان را از نظر عملى و
اخلاقى تربيت مىكند، از آلودگى و گناه بازمىدارد و به انجام وظيفه دعوت مىكند،
و او را در مسير تكامل به پيش مىبرد، در اين آيات به سه سؤال و يا سه ايراد
منكران معاد پاسخ گفته شده است:
نخست مىگويد:" آنها گفتند هنگامى كه ما به استخوانهايى تبديل شديم و اين
استخوانها نيز پوسيده و متفرق شد، آيا باز آفرينش جديدى پيدا خواهيم كرد"؟! (وَ قالُوا أَ إِذا كُنَّا عِظاماً وَ رُفاتاً أَ إِنَّا
لَمَبْعُوثُونَ خَلْقاً جَدِيداً) [1] آيا اصلا اين
امكان دارد كه استخوانهاى پوسيده و متلاشى شده كه هر ذرهاى از آن در كنارى افتاده
است از نو جمعآورى شود سپس لباس حيات بر آن بپوشانند؟
استخوان پوسيده متلاشى شده كجا و يك انسان زنده و نيرومند و عاقل كجا؟
اين تعبير مانند بسيارى از تعبيرات ديگر قرآن در زمينه معاد نشان مىدهد كه
پيامبر ص همواره در دعوت خود سخن از مساله" معاد جسمانى" مىگفت كه اين
جسم بعد از متلاشى شدن بازمىگردد، و گرنه هر گاه سخن تنها از معاد روحانى
[1]" رفات" بر وزن كرات، به
هر چيزى كه كهنه و پوسيده و متلاشى شود مىگويند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 152