responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 147

2- چرا اين حجابها به خدا نسبت داده شده؟

اين آيات مانند بسيارى ديگر از آيات قرآن، وجود اين حجابها را به خدا نسبت مى‌دهد و مى‌گويد: ما بر دلهاى آنها پرده مى‌افكنيم، ميان تو و ايشان حجاب قرار مى‌دهيم، و در گوششان سنگينى.

تعبيراتى كه افراد بى خبر ممكن است از آن استشمام مكتب جبر كنند، در حالى كه اينها همان آثار و خاصيتهاى اعمالشان است.

در واقع خود آنها هستند كه با گناهان و صفات زشتشان اين حجابها را مى‌آفرينند، ولى چون خاصيت هر چيزى از ناحيه خدا است و او است كه در عمل زشت و صفات رذيله اين اثر را آفريده به او نيز مى‌توان نسبت داد.

در اين باره در بحثهاى گذشته كرارا صحبت كرده‌ايم، و شواهد فراوانى از قرآن نيز آورده‌ايم.

3- حجاب مستور چيست؟

در معنى" حجاب مستور" ميان مفسران گفتگو است:

الف-" مستور" را صفت" حجاب" مى‌دانند و مى‌گويند ظاهر تعبير قرآن اين است كه اين حجاب از ديده‌ها پنهان است، در واقع حجاب كينه و عداوت و حسادت چيزى نيست كه با چشم ديده شود، ولى با اين حال پرده ضخيمى ميان انسان و شخصى كه مورد كينه و حسادت او است ايجاد مى‌كند.

ب- بعضى ديگر مستور را به معنى" ساتر" دانسته‌اند (زيرا اسم مفعول گاهى به معنى فاعل مى‌آيد، همانگونه كه در همين سلسله آيات نيز بعضى از مفسران" مسحور" را به معنى" ساحر" دانسته‌اند) [1]


[1] از اخفش نقل شده كه مى‌گويد: اسم مفعول گاهى به معنى اسم فاعل است همچون" ميمون" به معنى" يامن" و" مشئوم" به معنى" شائم".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 147
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست