نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 138
و شعور حمد و ثناى او مىگويند و همگى ذرات موجودات نيز با زبانحالشان از
عظمت و بزرگى خالق بحث مىكنند.
گر چه اين دو نوع حمد و تسبيح با هم متفاوت است ولى در قدر جامع يعنى مفهوم
وسيع كلمه حمد و تسبيح، مشترك مىباشند.
ولى چنان كه پيدا است تفسير دوم با آن شرح كه بيان كرديم از همه دلچسبتر است.
گوشهاى از روايات اهل بيت [در زمينه تسبيح عمومى موجودات جهان]
در رواياتى كه از پيامبر ص و ائمه اهل بيت ع رسيده تعبيرات جالبى در اين زمينه
ديده مىشود، از جمله:
يكى از ياران امام صادق ع مىگويد: از تفسير آيه وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ سؤال كردم، امام ع فرمود:
كل شىء يسبح بحمده و انا لنرى ان ينقض الجدار و هو تسبيحها:
" آرى هر چيز تسبيح و حمد خدا مىگويد حتى هنگامى كه ديوار مىشكافد و
صدايى از آن به گوش مىرسد آن نيز تسبيح است" [1]! از امام باقر ع نقل شده كه فرمود:
نهى رسول اللَّه عن ان توسم البهائم فى وجوهها، و ان تضرب وجوهها لانها تسبح
بحمد ربها:
" پيامبر ص فرمود: علامت داغ در صورت حيوانات نگذاريد و تازيانه به صورت
آنها نزنيد، زيرا آنها حمد و ثناى خدا مىگويند" [2] و نيز از امام صادق ع نقل شده:
ما من طير يصاد فى بر و لا بحر و لا شىء يصاد من الوحش الا بتضييعه التسبيح:
" هيچ پرندهاى در صحرا و دريا صيد نمىشود و هيچ حيوان وحشى به دام صياد
نمىافتد مگر به خاطر ترك تسبيح" [3]! امام باقر ع صداى گنجشكانى را شنيد، فرمود: مىدانيد
اينها چه