نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 130
خاص نازل
نشده بلكه براى كل جامعه انسانى است، و مسلما همه انسانها اين گونه نيستند، بلكه
بسيارند كسانى كه اين دلائل مختلف را مىشنوند و راه حق را بازمىيابند، هر
دستهاى از اين تشنگان حقيقت از يك نوع بيان قرآن بهره مىگيرند و بيدار مىشوند،
و همين اثر، براى نزول اين آيات، كافى است، هر چند كوردلانى از آن نتيجه معكوس
بگيرند.
به علاوه اين
گروه متعصب لجوج گر چه راهشان خطا است و خود بدبختند، ولى حقطلبان مىتوانند در
مقايسه كردن خويش با آنها راه حق را بهتر بيابند كه در مقابله نور و ظلمت ارزش نور
بيشتر معلوم مىشود و ادب را حتى از بىادبان مىتوان آموخت.
ضمنا از اين
آيه اين درس را در زمينه مسائل تربيتى و تبليغى مىتوان فرا گرفت كه بايد براى
رسيدن به هدفهاى عالى تربيتى، تنها از يك طريق استفاده نكرد، بلكه از طرق گوناگون
و وسائل مختلف بهره گرفت، كه مردم ذوقها و استعدادهاى مختلفى دارند، و براى نفوذ
در هر يك بايد از راهى وارد شد و يكى از فنون بلاغت نيز همين است.
دليل
تمانع
آيه بعد به
يكى از دلائل توحيد، اشاره مىكند كه در لسان دانشمندان و فلاسفه به عنوان"
دليل تمانع" معروف شده است، مىگويد:
اى
پيامبر" به آنها بگو اگر با خداوند قادر متعال، خدايان ديگرى بود- آن چنان كه
آنها مىپندارند- اين خدايان سعى مىكردند راهى به خداوند بزرگ صاحب عرش پيدا كنند
و بر او غالب شوند" (قُلْ لَوْ كانَ مَعَهُ آلِهَةٌ
كَما يَقُولُونَ إِذاً لَابْتَغَوْا إِلى ذِي الْعَرْشِ سَبِيلًا).
گر چه
جمله" إِذاً لَابْتَغَوْا إِلى ذِي الْعَرْشِ سَبِيلًا"
مفهومش اين است كه آنها
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 130