نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 126
مَلُوماً
مَدْحُوراً).
در حقيقت شرك
و دوگانه پرستى، خميرمايه همه انحرافات و جنايات و گناهان است، لذا بيان اين سلسله
احكام اساسى اسلام از شرك شروع شد و به شرك نيز پايان يافت.
در آخرين آيه
مورد بحث، به يكى از افكار خرافى مشركان اشاره كرده و پايه منطق و تفكر آنها را به
اين وسيله روشن مىسازد و آن اينكه: بسيارى از آنها معتقد بودند كه فرشتگان دختران
خدا هستند در حالى كه خودشان از شنيدن نام دختر، ننگ و عار داشتند و تولد او را در
خانه خود مايه بدبختى و سرشكستگى مىپنداشتند!.
قرآن از منطق
خود آنها اتخاذ سند كرده، مىگويد:" آيا پروردگار شما پسران را تنها در سهم
شما قرار داد و خود از فرشتگان دخترانى انتخاب كرد" (أَ
فَأَصْفاكُمْ رَبُّكُمْ بِالْبَنِينَ وَ اتَّخَذَ مِنَ الْمَلائِكَةِ إِناثاً).
بدون شك
فرزندان دختر همانند فرزندان پسر از مواهب الهى هستند و هيچگونه تفاوتى از نظر
ارزش انسانى ندارند، اصولا بقاء نسل بشر بدون هيچ يك از آنها امكان پذير نيست و به
همين دليل تحقير دختران كه مخصوص جوامع جاهلى بوده و هست يك فكر خرافى است كه
ريشههاى آن را در بحثهاى گذشته بيان كردهايم [1]
ولى هدف قرآن اين است آنها را با منطق خودشان محكوم سازد كه شما چگونه افراد
نادانى هستيد براى پروردگارتان چيزى قائل مىشويد كه خود از آن عار داريد.
سپس در پايان
آيه به صورت يك حكم قاطع مىگويد:" شما سخن بسيار
[1] به جلد يازدهم تفسير نمونه ذيل آيات 58 و 59
سوره نحل مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 126