نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 110
سپس توسعه
يافته و به هر گونه استحكام جسمانى و روحانى گفته شده است، و منظور از"
اشد" در اينجا رسيدن به حد بلوغ است، ولى بلوغ جسمانى در اينجا كافى نيست،
بلكه بايد بلوغ فكرى و اقتصادى نيز باشد، به گونهاى كه يتيم بتواند اموال خود را
حفظ و نگهدارى كند و انتخاب اين تعبير براى همين منظور است كه البته بايد از طريق
آزمايش قطعى مشخص گردد.
بدون شك در
هر جامعهاى بر اثر حوادث گوناگون ايتامى وجود دارند كه ملاحظات انسانى و هر حساب ديگر
ايجاب مىكند كه اين يتيمان در تمام جهات زير پوشش حمايت خير خواهان جامعه قرار
گيرند، به همين دليل اسلام به اين مساله فوق العاده اهميت داده است كه بخشى از آن
را در ذيل آيه 2 سوره نساء آورديم (به جلد سوم تفسير نمونه صفحه 249 مراجعه
فرمائيد).
چيزى كه در اينجا
بايد اضافه كنيم اين است: در بعضى از روايات يتيم در معنى وسيعترى استعمال شده و
به كسانى كه از امام و پيشواى خود جدا شدهاند و صداى حق به گوش آنها نمىرسد يتيم
اطلاق گرديده است، و اين يك نوع توسعه در مفهوم يتيم و استفاده معنوى از يك حكم
مادى است.
[5- وفاى به عهد]
سپس به مساله
وفاى به عهد پرداخته مىگويد:" به عهد خود وفا كنيد چرا كه از وفاى به عهد
سؤال كرده مىشود" (وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ
الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلًا).
بسيارى از
روابط اجتماعى و خطوط نظام اقتصادى و مسائل سياسى همگى بر محور عهدها و پيمانها
دور مىزند كه اگر تزلزلى در آنها پيدا شود و سرمايه اعتماد از بين برود به زودى
نظام اجتماع فرو مىريزد و هرج و مرج وحشتناكى بر آن حاكم مىشود، به همين دليل در
آيات قرآن تاكيد فراوان روى مساله وفاى به عهد شده است.
عهد و پيمان
معنى وسيعى دارد كه هم شامل عهدهاى خصوصى در ميان افراد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 110