نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 93
فراوانى قبل
و بعد از آن دارد كه فكر آن، آرامش انسان را بر هم مىزند، نيست.
8- همچنين
فكر فنا و نابودى و پايان گرفتن نعمت، آنان را آزار نمىدهد، چرا كه" آنها
هرگز از اين باغهاى پر نعمت و سرور اخراج نمىشوند" (وَ
ما هُمْ مِنْها بِمُخْرَجِينَ).
***
اكنون كه
نعمتهاى فراوان و دلانگيز بهشتى به طرز مؤثرى بيان گرديد، و در بست در اختيار
پرهيزكاران و متقين قرار داده شد" ممكن است افراد گنهكار و آلوده در هالهاى
از غم و اندوه فرو روند كه اى كاش ما هم مىتوانستيم به گوشهاى از اين همه موهبت
دست يابيم، در اينجا خداوند رحمان و رحيم درهاى بهشت را به روى آنها نيز مىگشايد،
اما به صورت مشروط.
با لحنى مملو
از محبت و عاليترين نوازش، روى سخن را به پيامبرش كرده مىگويد" پيامبرم!
بندگانم را آگاه كن كه من غفور و رحيمم، گناه بخش و پر محبتم" (نَبِّئْ
عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ).
تعبير به
عبادى (بندگان من) تعبيرى است، لطيف كه هر انسانى را بر سر شوق مىآورد، و دنبال
آن توصيف خدا به آمرزنده مهربان اين اشتياق را به اوج مىرساند.
***
اما از
آنجا كه قرآن، هميشه جلو سوء استفاده از مظاهر رحمت الهى را با جملههاى تكان
دهندهاى كه حاكى از خشم و غضب او است مىگيرد، تا تعادل ميان خوف و رجاء كه رمز
تكامل و تربيت است بر قرار گردد، بلا فاصله اضافه مىكند كه به بندگانم نيز بگو
كه" عذاب و كيفر من همان عذاب دردناك است" (وَ أَنَّ
عَذابِي هُوَ الْعَذابُ الْأَلِيمُ).
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 93