نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 92
مىشوئيم و
بر مىكنيم" (وَ نَزَعْنا ما فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍ)
[1] 5-" در حالى كه همه برادرند" و نزديكترين پيوندهاى محبت
در ميان آنها حكمفرما است (اخوانا).
6-" در
حالى كه بر سريرها روبروى يكديگر قرار گرفتهاند" (عَلى
سُرُرٍ مُتَقابِلِينَ) [2]
آنها در جلسات اجتماعيشان گرفتار تشريفات آزار دهنده اين دنيا نيستند و مجلسشان
بالا و پائين ندارد، و از اصول زندگى طبقاتى رنج آور اين دنيا در آنجا خبرى نيست،
همه برادرند، همه روبروى يكديگر و در يك صف، نه يكى بالاى مجلس و ديگرى در كفش كن.
البته اين
منافات با تفاوت مقام آنها از نظر درجات معنوى ندارد، اين مربوط به جلسات اجتماعى
آنها است و گر نه هر كدام بر حسب درجه تقوا و ايمان مخصوص به خود دارد.
***
7- سپس
به هفتمين نعمت مادى و معنوى اشاره كرده مىگويد:" هرگز خستگى و تعب به آنها
نمىرسد" (لا يَمَسُّهُمْ فِيها نَصَبٌ).
و همانند
زندگى اين دنيا كه رسيدن به يك روز آسايش، خستگيهاى
[1]" غل" در اصل به معنى نفوذ مخفيانه
چيزى است و به همين جهت به حسد و كينه و دشمنى كه به طرز مرموزى در جان انسان نفوذ
مىكند" غل" گفته مىشود، بنا بر اين غل مفهوم وسيعى كه دارد كه بسيارى
از صفات زشت و مزاحم اخلاقى را شامل مىگردد (براى توضيح بيشتر به جلد سوم تفسير
نمونه صفحه 52 پاورقى مراجعه فرمائيد).
[2]" سرر" جمع" سرير" در
اصل به معنى تخت يا صندلى و مانند آن است كه روى آن مىنشينند و مجالس پر سرورى را
برگزار مىنمايند (توجه داشته باشيد" سرر" و" سرور" از يك
ماده است).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 92