نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 78
دارد"
[1] در حالى كه آيات فوق مىگويد: جهنم هفت در دارد، اين تفاوت اشاره به
اين است كه هر چند درهاى ورود به بدبختى و عذاب فراوان باشد، ولى با اين حال درهاى
وصول به سعادت و خوشبختى از آن افزونتر است (در ذيل آيه 23 سوره رعد نيز در اين
زمينه صحبت كرديم).
4-"
گل تيره" و" روح خدا".
جالب اينكه
از اين آيات به خوبى استفاده مىشود كه انسان از دو چيز مختلف آفريده شده كه يكى
در حد اعلاى عظمت، و ديگرى ظاهرا در حد ادنى از نظر ارزش.
جنبه مادى
انسان را گل بد بوى تيره رنگ (لجن) تشكيل مىدهد، و جنبه معنوى او را چيزى كه به
عنوان روح خدا از آن ياد شده است.
البته خدا نه
جسم دارد و نه روح، و اضافه روح به خدا به اصطلاح" اضافه تشريفى" است و
دليل بر اين است كه روحى بسيار پر عظمت در كالبد انسان دميده شده، همانگونه كه
خانه كعبه را به خاطر عظمتش" بيت اللَّه" مىخوانند، و ماه مبارك رمضان
را به خاطر بركتش" شهر اللَّه" (ماه خدا) مىنامند.
و به همين
دليل قوس صعودى اين انسان آن قدر بالا است كه بجايى مىرسد كه جز خدا نبيند، و قوس
نزوليش آن قدر پائين است كه از چهار پايان هم پائينتر خواهد شد (بَلْ
هُمْ أَضَلُ) و اين فاصله زياد ميان" قوس صعودى" و" نزولى"
خود دليل بر اهميت فوق العاده اين مخلوق است.
و نيز اين
تركيب مخصوص دليل بر آن است كه عظمت مقام انسان به خاطر جنبه مادى او نيست، چرا كه
اگر به جنبه ماديش باز گرديم لجنى بيش نمىباشد.