نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 459
آنهم در محيطى كه انتقام و كينهتوزى در بافت جامعه آنها نفوذ كرده بود، و
كينهها را نسل به نسل به ميراث مىگذاردند و اصلا ترك انتقامجويى در آن محيط عيب
بزرگى بود.
نتيجه اينهمه بزرگوارى و عفو و گذشت آن شد كه اين ملت جاهل و لجوج چنان تكان
خوردند و بيدار شدند كه به گفته قرآن
يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً:"
گروه گروه در آئين خدا وارد شدند".
***
6- اين عفو و گذشت و صبر و شكيبايى در صورتى اثر قطعى خواهد گذارد كه بدون
هيچ چشمداشتى انجام پذيرد يعنى فقط به خاطر خدا باشد، و لذا قرآن اضافه
مىكند:" شكيبايى پيشه كن و اين شكيبايى تو جز براى خدا و به توفيق پروردگار
نمىتواند باشد" (وَ اصْبِرْ وَ ما
صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ).
آيا انسان مىتواند در برابر اين صحنههاى جانسوز كه تمام وجودش را آتش مىكشد
بدون يك نيروى الهى و انگيزه معنوى صبر و استقامت كند؟
و اينهمه ناراحتى را در روح خود پذيرا باشد، و شكيبايى را از دست ندهد؟ آرى
اين تنها در صورتى ممكن است كه براى خدا و به توفيق خدا باشد.
7- هر گاه تمام اين زحمات در زمينه تبليغ و دعوت به سوى خدا و در زمينه عفو و
گذشت و شكيبايى كارگر نيفتاد باز نبايد مايوس و دلسرد شد، و يا بيتابى و جزع نمود،
بلكه بايد با حوصله و خونسردى هر چه بيشتر هم چنان به تبليغ ادامه داد، لذا در
هفتمين دستور مىگويد:" بر آنها اندوهگين مباش" (وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ).
اين حزن و اندوه كه حتما به خاطر عدم ايمان آنها است ممكن است يكى از دو پديده
را در انسان به وجود آورد، يا او را براى هميشه دلسرد سازد، و يا او را به جزع و
بيتابى و بىحوصلگى وادارد، بنا بر اين نهى از حزن و اندوه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 459