نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 443
اين حق را براى خود قائل بودند كه اشيايى را حلال يا حرام كنند، و معتقد بودند
خدا هم موافق بدعتهاى آنها است (بنا بر اين نخست بدعتى مىگذاردند و حلال و حرامى
درست مىكردند، سپس آن را به خدا نسبت مىدادند و مرتكب افتراى ديگرى مىشدند) [1] در پايان آيه
به عنوان يك اخطار جدى مىگويد:" كسانى كه به خدا دروغ و افترا مىبندند
هيچگاه رستگار نخواهند شد" (إِنَّ
الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لا يُفْلِحُونَ).
اصولا دروغ و افترا مايه بدبختى و نارستگارى است، درباره هر كس كه باشد تا چه
رسد به اينكه درباره خداوند بزرگ صورت گيرد كه گناه و آثار سوء آن مضاعف مىگردد.
***
آيه بعد اين عدم رستگارى را چنين توضيح مىدهد:" با اين اعمال در اين
دنيا تمتع و بهره كمى مىگيرند ولى در برابر آن عذاب دردناكى در انتظار آنها
است" (مَتاعٌ قَلِيلٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ).
اين متاع قليل، ممكن است اشاره به جنينهاى مرده حيوانات باشد كه براى خود
حلال مىشمردند، و از گوشت آن استفاده مىكردند، يا اشاره به اشباع حس خودخواهى و
خودپرستيشان باشد كه بوسيله اين بدعتها صورت مىگرفت، و يا اينكه وسيله پايههاى
شرك و بت پرستى را تحكيم مىكردند و مردم را با آن سرگرم ساخته، مدتى بر آنها
حكومت مىنمودند كه اينها همه" مَتاعٌ
قَلِيلٌ" بود كه به دنبال آن" عَذابٌ أَلِيمٌ"
قرار داشت.
***
[1] به همين دليل در آيه مورد بحث
افتراى به خدا كه با" لام" ذكر شده به عنوان نتيجه و غايت بدعتهاى آنها
معرفى شده است (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 443