نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 44
كه معنى
ظاهرى آيات را كاملا حفظ كنند:
"
سماء" اشاره به همين آسمان است، و" شهاب" اشاره به همين شهاب است
(همين سنگريزههاى سرگردانى است كه در اين فضاى بيكران در گردشند و گاه گاه كه در
حوزه جاذبه زمين قرار مىگيرند و به سوى زمين كشيده مىشوند و بر اثر سرعت برخورد
با امواج هوا، داغ و سوزان و شعلهور و خاكستر مىشوند).
و"
شيطان" همان موجودات خبيثه متمردند كه مىخواهند به آسمانها بروند و گوشهاى
از اخبار اين عالم ما كه در آسمانها منعكس است، از طريق استراق سمع (گوش دادن
مخفيانه) در يابند، و به دوستان خود در زمين برسانند، ولى شهابها همچون تير به سوى
آنها پرتاب مىشوند و آنها را از رسيدن به اين هدف باز مىدارند
[1] 3- جمعى ديگر از مفسران مانند مفسر عاليقدر" مؤلف
الميزان" و" طنطاوى" در تفسير" الجواهر" تعبيرات آيات
فوق را از قبيل تشبيه و كنايه و ذكر امثال و به اصطلاح بيان" سمبوليك"
دانسته، و اين تشبيه و كنايه را به صورتهاى گوناگونى بيان داشتهاند:
الف: در
تفسير الميزان چنين مىخوانيم:" توجيهات مختلفى را كه مفسران براى استراق سمع
كردن شياطين، و رانده شدن آنها بوسيله شهب بيان كردهاند، مبتنى بر چيزى است كه
احيانا از ظاهر آيات و روايات به ذهن مىرسد كه افلاكى محيط به زمين است و در آنها
گروههايى از فرشتگان قرار دارند و هر كدام از اين افلاك درهايى دارند كه جز از
آنها نمىتوان وارد شد، و گروهى از اين فرشتگان،
[1]" فخر رازى" در تفسير كبير خود و
همچنين" آلوسى" در" روح المعانى" بعد از ذكر اين تفسير
اشكالات مختلفى را كه با در نظر گرفتن هيئت قديم و افلاك پوست پيازى و امثال آن
متوجه اين تفسير مىشده مشروحا بيان كرده و به پاسخ آن پرداختهاند كه با توجه به
هيئت امروز، نيازى به ذكر آنها نمىبينيم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 44