نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 425
شدن سخت مىكوشند كه واقع كار آنها مكتوم بماند، تا نيروهاى گروه خود را
بيهوده از دست ندهند، و براى ادامه مبارزه ذخيره كنند.
هيچ عقلى اجازه نمىدهد كه در اين گونه شرائط، مجاهدانى كه در اقليت هستند،
علنا و آشكارا خود را معرفى كنند و به آسانى از طرف دشمن شناسايى و نابود گردند.
به همين دليل تقيه قبل از آنكه يك برنامه اسلامى باشد يك روش عقلانى و منطقى براى
همه انسانهايى است كه در حال مبارزه با دشمن نيرومندى بوده و هستند.
در روايات اسلامى نيز مىخوانيم كه تقيه به يك سپر دفاعى، تشبيه شده است.
امام صادق ع مىفرمايد:
التقية ترس المؤمن و التقية حرز المؤمن:
" تقيه سپر مؤمن است، و تقيه وسيله حفظ مؤمن است" [1] (توجه داشته
باشيد كه تقيه در اينجا تشبيه به سپر شده و سپر ابزارى است كه تنها در ميدان جنگ و
مبارزه با دشمن براى حفظ نيروهاى انقلابى از آن استفاده مىشود).
و اگر مىبينيم در احاديث اسلامى، تقيه نشانه دين و علامت ايمان، و نه قسمت از
مجموع ده قسمت دين شمرده شده است همه به خاطر همين است.
تفسير نمونه ؛ ج11 ؛ ص425
بته بحث در زمينه تقيه بسيار گسترده است كه اينجا جاى شرح و بسط آن نيست، تنها
هدف اين بود كه بدانيم آنچه را بعضى در مذمت تقيه مىگويند دليل ناآگاهى و
بىاطلاعى آنها از شرائط تقيه و فلسفه آن است.
بدون شك مواردى وجود دارد كه در آنجا تقيه كردن حرام است و آن در موردى است كه
تقيه به جاى اينكه سبب حفظ نيروها شود مايه نابودى يا
[1] وسائل الشيعه جلد 11 حديث 6 از
باب 24 از ابواب امر به معروف.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 425