فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
نام کتاب : تفسیر نمونه نویسنده : آیت الله ناصر مکارم شیرازی    جلد : 11  صفحه : 399
را که مى خواهند در قرآن مى جویند، نه آنچه را که خدا بیان فرموده ، و به جاى اینکه قرآن مایه هدایتشان شود، بر انحرافشان مى افزاید (البته نه قرآن که هوى و هوسهاى سرکششان ) اما الذین آمنوا فزادتهم ایمانا و هم یستبشرون و اما الذین فى قلوبهم مرض فزادتهم رجسا الى رجسهم و ماتوا و هم کافرون اما آنها که ایمان آورده اند، آیات قرآن بر ایمانشان مى افزاید و شاد مى شوند و اما آنها که در دلهایشان بیمارى است پلیدى تازه اى بر پلیدیشان مى افزاید، از دنیا مى روند در حالى که کافرند! (سوره توبه - 124 - 125).
بنابر این با صراحت باید گفت منظور از آیه فوق این نیست که تنها به گفتن ((اعوذ بالله من الشیطان الرجیم )) قناعت کنیم ، بلکه باید این ((ذکر)) را تبدیل به فکر و فکر را تبدیل به یک حالت درونى کنیم ، و به هنگام خواندن هر آیه به خدا پناه بریم از اینکه وسوسه هاى شیطان حجابى میان ما و کلام حیاتبخش او گردد.
2 - چرا از شیطان رجیم
((رجیم )) از ماده ((رجم )) به معنى طرد کردن است ، و در اصل به معنى زدن با سنگ آمده و سپس به معنى طرد کردن استعمال شده است .
در اینجا از میان تمام صفات شیطان ، مطرود بودن او مطرح شده ، و این ما را به یاد استکبارش در مقابل دعوت خداوند به سجود و خضوع در مقابل آدم مى افکند، این استکبار، سبب شد که میان شیطان و درک حقایق حجابى ، برقرار گردد، تا آنجا که خود را برتر از آدم بپندارد و بگوید: من از او بهترم ، مرا از آتش و او را از خاک آفریده اى و حتى این سرکشى و غرور سبب شد که به فرمان خدا نیز اعتراض کند، اعتراضى که مایه کفر و طرد او گردد.
قرآن گویا با تعبیر رجیم مى خواهد این واقعیت را تفهیم کند که


نام کتاب : تفسیر نمونه نویسنده : آیت الله ناصر مکارم شیرازی    جلد : 11  صفحه : 399
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست