نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 369
ولى همانگونه كه گفتيم بعضى از اين تفسيرها با تفسيرى كه در بالا آورديم
هماهنگ است و بعضى ديگر نيز منافات با آن ندارد و قابل جمع:
اما مساله نيكى به نزديكان (إِيتاءِ ذِي
الْقُرْبى) در واقع بخشى از مساله احسان است با اين
تفاوت كه احسان در كل جامعه است، وَ إِيتاءِ
ذِي الْقُرْبى در خصوص خويشاوندان و بستگان كه جامعه كوچك
محسوب مىشود، و با توجه به اينكه جامعه بزرگ از جامعه كوچكتر يعنى جامعه فاميلى
تركيب شده، هر گاه، اين واحدهاى كوچكتر از انسجام بيشترى برخوردار گردند، اثر آن
در كل جامعه ظاهر مىشود، و در واقع وظائف و مسئوليتها به صورت صحيحى در ميان مردم
تقسيم مىگردد، چرا كه هر گروه در درجه اول به ضعفاى بستگان خود مىپردازد، و از
اين طريق همه اين گونه اشخاص زير پوشش حمايت نزديكان خود قرار مىگيرند.
در بعضى از احاديث اسلامى مىخوانيم كه منظور از ذى القربى، نزديكان پيامبر
يعنى امامان اهل بيتند، و منظور از إِيتاءِ
ذِي الْقُرْبى، اداء خمس مىباشد.
اين تفسير هرگز نمىخواهد مفهوم آيه را محدود كند، بلكه هيچ مانعى ندارد آيه
به مفهوم وسيعش باقى باشد و اين قسمت نيز يكى از مصاديق روشن آن مفهوم عام محسوب
گردد.
بلكه اگر ما" ذى القربى" را به معنى مطلق نزديكان اعم از نزديكان در
فاميل و نسب و يا نزديكان ديگر بدانيم، آيه مفهوم وسيعترى پيدا مىكند كه حتى
همسايگان و دوستان و مانند آن را شامل مىشود (هر چند معروف در معنى ذى القربى،
خويشاوندان است) مساله كمك به جامعههاى كوچك (يعنى بستگان و خويشاوندان) از آن
نظر كه از پشتوانه عاطفى نيرومندى برخوردار است، از ضمانت اجرايى بيشترى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 369