نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 347
حفظ مىكند" (وَ جَعَلَ لَكُمْ
سَرابِيلَ تَقِيكُمُ الْحَرَّ).
و همچنين پيراهنهاى مخصوص پر مقاومتى كه حافظ شما به هنگام جنگ است" (وَ سَرابِيلَ تَقِيكُمْ بَأْسَكُمْ).
" سرابيل" جمع" سربال" (بر وزن مثقال) به گفته"
راغب" در مفردات به معنى پيراهن است، از هر جنسى كه باشد، ساير مفسرين نيز
همين معنى را تاييد كردهاند، ولى بعضى آن را به معنى هر گونه لباس و پوشش
دانستهاند، اما مشهور همان معنى اول است.
البته پوشش و لباس فايدهاش تنها اين نيست كه انسان را از گرما و سرما حفظ
كند، بلكه هم شكوهى است براى انسان و هم در برابر بسيارى از خطراتى كه متوجه جسم
او مىشود لباس يك وسيله دفاعى است، چرا كه اگر انسان برهنه بود شايد هر روز
گوشهاى از بدنش مجروح مىشد ولى در آيه فوق روى خاصيت اول از نظر اهميت تكيه شده است.
قابل توجه اينكه تنها" دفاع در مقابل گرما" در آيه ذكر شده، اين
تعبير شايد به خاطر آنست كه عرب در بسيارى از موارد، از دو ضد يكى را به عنوان
اختصار ذكر مىكند و دومى به قرينه اولى روشن مىشود و يا به اين جهت است كه در آن
مناطق كه قرآن نازل گرديد، دفاع در برابر گرما از اهميت بيشترى برخوردار بود.
اين احتمال نيز وجود دارد كه خطرات گرمازدگى و سوختگى در برابر آفتاب سريعتر و
خطرناكتر است و به تعبير ديگر تحمل انسان در مقابل گرما و تابش شديد آفتاب كمتر از
مقاومت او در برابر سرما است، چرا كه حرارت درونى انسان در سرما تا حد زيادى
مىتواند او را حفظ كند، ولى دفاع بدن در مقابل گرما كمتر است.
و در پايان آيه به عنوان يك تذكر و هشدار مىگويد:" اين گونه خداوند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 347