responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 345

بعضى ديگر مانند فخر رازى اين احتمال را داده‌اند كه منظور از اثاث، پوشش و لباس است و متاع اشاره به فرش است، ولى هيچگونه دليلى براى اثبات اين موضوع ذكر نكرده‌اند.

" آلوسى" در" روح المعانى" اين احتمال را نيز نقل مى‌كند كه اثاث اشاره به وسائل منزل بوده باشد و متاع به وسائلى كه به عنوان مال التجاره از آن استفاده مى‌كنند.

ولى آنچه ابتدا گفتيم نزديكتر به نظر مى‌رسد.

براى كلمه" إِلى‌ حِينٍ‌" نيز تفسيرهاى متعددى ذكر كرده‌اند، اما ظاهرا منظور اين است كه در اين جهان و تا پايان زندگى از اين وسائل بهره مى‌گيريد، اشاره به اينكه عمر زندگى اين جهان و وسائل و ابزار آن جاودان نيست، و هر چه باشد محدود است.

سايه‌ها، مسكنها، و پوششها

سپس به سراغ يكى ديگر از نعمتهاى الهى مى‌رود و مى‌گويد:" خداوند از آنچه آفريده است سايه‌هايى براى شما قرار داد" (وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِمَّا خَلَقَ ظِلالًا).

" و از كوه‌ها، براى شما پناه‌گاههايى" (وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْجِبالِ أَكْناناً).

" اكنان" جمع" كن" (بر وزن جن) به معنى وسيله پوشش و حفظ و نگهدارى است، و به همين جهت به مخفيگاهها و غارها و پناه‌گاههايى كه در كوه‌ها وجود دارد، اكنان گفته مى‌شود.

در اينجا به وضوح مى‌بينيم كه سايه‌ها اعم از سايه درختان و اشياء ديگر و يا سايه‌هاى غارها و پناهگاههاى كوهستانى به عنوان يك نعمت قابل ملاحظه‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 345
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست