نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 330
در پاسخ آنها مىگويد: براى شما كه قدرت ناچيزى داريد اين برنامه مشكل به نظر
مىرسد اما براى خداوندى كه قدرتش بىپايان است آن قدر ساده است همانند يك چشم بر
هم زدن شما كه هم سريع است و هم بسيار آسان! جالب اينكه بعد از بيان تشبيه قيام
قيامت به يك نگاه سريع يا چشم بر هم زدن، جمله" أَوْ هُوَ أَقْرَبُ" (يا از اين نزديكتر) را بيان مىكند، يعنى حتى تشبيه به نگاه سريع به
خاطر تنگى بيان است، به گونهاى سريع است كه اصلا زمان براى آن مطرح نيست، و اگر
تعبير به" كَلَمْحِ الْبَصَرِ" شده به خاطر آن است كه كوتاهترين زمان در منطق شما اين است.
به هر حال اين دو جمله اشارهاى است زنده و گويا به قدرت بىانتهاى خداوند
مخصوصا در زمينه مساله معاد و رستاخيز انسانها، لذا در پايان آيه مىفرمايد"
چون خدا بر هر چيزى تواناست" (إِنَّ
اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ).
نكتهها:
1- انسانهاى آزاده و اسير!
بر خلاف آنچه بعضى مىپندارند مساله توحيد و شرك، يك مساله صرفا اعتقادى و
ذهنى نيست، بلكه در تمام زندگى انسان اثر مىگذارد و همه را به رنگ خود در
مىآورد، توحيد در هر قلبى جوانه زند موجب حيات آن قلب، و عامل رشد و شكوفايى آن
است، چرا كه توحيد افق ديد انسان را آن چنان گسترده مىكند كه به بىنهايت پيوندش
مىزند.
اما به عكس، شرك انسان را در جهانى فوق العاده محدود، جهان بتهاى سنگى و چوبى
و يا بشرهاى ضعيف بت گونه فرو مىبرد، و ديد و درك و همت و توانايى و تلاش انسان
را به همين رنگ و در همين ابعاد قرار مىدهد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 330