نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 316
ولى معنى اول يعنى نوهها در اينجا از همه، نزديكتر به نظر مىرسد، هر
چند" حفدة" در اصل مفهومش چنان كه گفتيم، وسيع است.
و به هر حال بى شك وجود نيروهاى انسانى، همچون فرزندان و نوهها و همسران در
اطراف هر كس، نعمت بزرگى براى او است، كه هم از نظر معنوى او را حمايت مىكنند و
هم از نظر مادى.
سپس مىفرمايد:" خداوند از پاكيزهها به شما روزى داد" (وَ رَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ).
" طيبات" در اينجا مفهوم وسيعى دارد كه هر گونه روزى پاكيزه را شامل
مىشود خواه جنبه مادى داشته باشد يا معنوى، جنبه فردى داشته باشد يا اجتماعى.
و در پايان به عنوان يك نتيجهگيرى كلى از اين بحث مىگويد: آيا آنها با
اينهمه آثار عظمت و قدرت خدا كه مشاهده مىكنند، و با اينهمه مواهبى كه از ناحيه
او به آنها ارزانى شده باز سراغ بتها مىروند" آيا به باطل ايمان مىآورند و
نعمت خداوند را انكار مىكنند؟" (أَ
فَبِالْباطِلِ يُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ).
اين چه نوع قضاوتى است؟ و اين چه برنامه نادرستى است؟ كه انسان سر چشمه نعمتها
را فراموش كرده و به سراغ موجودى برود كه منشا كمترين اثرى نيست و مصداق
روشن" باطل" در تمام ابعاد است.
نكتهها:
1- اسباب و سرچشمههاى روزى
بدون شك- همانگونه كه گفتيم- انسانها از نظر استعدادها و مواهب خداداد با هم
متفاوتند، ولى با اين حال آنچه پايه اصلى پيروزيها را تشكيل مىدهد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 316