نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 27
است كه اگر
دست از دامن اين دو برنداريد هرگز گمراه نخواهيد شد" [1]
آيا اين تعبير در مورد كتابى كه دست تحريف به دامان آن دراز شده مىتواند صحت
داشته باشد؟ [2] 6- علاوه بر همه اينها قرآن بعنوان يك معيار سنجش
مطمئن اخبار صدق و كذب به مسلمانان معرفى شده و در روايات زيادى كه در منابع
اسلامى آمده مىخوانيم كه در صدق و كذب هر حديثى شك كرديد آن را به قرآن عرضه
كنيد، هر حديثى موافق قرآن است حق است و هر حديثى مخالف آن است نادرست! اگر فرضا
تحريفى در قرآن حتى بصورت نقصان رخ داده بود، هرگز ممكن نبود به عنوان معيار سنجش
حق از باطل و حديث درست از نادرست معرفى گردد.
روايات
تحريف
مهمترين
دستاويزى كه بعضى براى مساله تحريف بدست آوردهاند روايات مختلفى است كه بر اثر
عدم درك مفهوم واقعى آن، و يا عدم بررسى سند آنها چنين سوء تعبيرى به وجود آمده
است.
اين روايات
بر چند گونه است:
1- قسمتى از
اين روايات، رواياتى است كه مىگويد على ع بعد از وفات پيامبر ص به جمعآورى قرآن
پرداخت، و هنگامى كه آن را جمع كرد و بر گروهى از صحابه كه اطراف مقام خلافت را
گرفته بودند عرضه فرمود، آنها از آن استقبال نكردند و على ع گفت ديگر آن را
نخواهيد ديد!.
(1، 2) حديث ثقلين از احاديث متواترى است كه در
بسيارى از كتب اهل تسنن از جمعى از صحابه مانند ابو سعيد خدرى زيد بن ارقم، زيد بن
ثابت، ابو هريره، حذيفة ابن اسيد، جابر بن عبد اللَّه انصارى، عبد اللَّه حنطب،
عبد بن حميد، جبير بن مطعم، ضمره اسلمى، ابو ذر غفارى، ابو رافع، و ام سلمه از
پيامبر اكرم نقل شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 27