responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 268

(وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‌ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا).

" و مملو از خشم و غضب مى‌گردد (وَ هُوَ كَظِيمٌ‌) [1]

***
كار به همين جا پايان نمى‌گيرد او براى نجات از اين ننگ و عار كه به پندار نادرستش، دامنش را گرفته" از قوم و قبيله خود به خاطر اين بشارت بدى كه به او داده شده است متوارى مى‌گردد" (يَتَوارى‌ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ‌).

باز هم، موضوع خاتمه نمى‌يابد بلكه او دائما در اين فكر غوطه‌ور است كه" آيا اين ننگ را بر خود بپذيرد و دختر را نگهدارد و يا آن را زنده در زير خاك پنهان سازد"! (أَ يُمْسِكُهُ عَلى‌ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ‌).

در پايان آيه اين حكم ظالمانه و شقاوت آميز غير انسانى را با صراحت هر چه بيشتر محكوم كرده و مى‌گويد:" بدانيد حكمى را كه آنها مى‌كردند، حكم زشت و بدى بود" (أَلا ساءَ ما يَحْكُمُونَ‌).

***
سرانجام ريشه اين همه آلودگيها و بدبختيها را چنين معرفى مى‌كند كه اينها همه زائيده عدم ايمان به آخرت است" آنهايى كه ايمان به سراى ديگر ندارند صفات زشت و شوم خواهند داشت" (لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ).

" اما براى خداوند صفات عالى است" (وَ لِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلى‌).

" و او قادر حكيم است" (وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‌).

و به همان نسبت كه انسان به اين خداوند بزرگ و عزيز و حكيم نزديك مى‌شود، شعاع نيرومندى از صفات عاليش، از علم و قدرت و حكمتش، در جان او


[1] كظيم به كسى مى‌گويند كه مملو از اندوه و غضب شده و خويشتن دارى مى‌كند و به اصطلاح دندان بر جگر مى‌فشارد!.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 268
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست