نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 263
و خرافات آن را مىپوشاند، اما به هنگامى كه تند باد حوادث و طوفانهاى بلا
مىوزد اين پردهها كنار مىروند و نور فطرت آشكار مىگردد و مىدرخشد، درست در
همين حال است كه خدا را با تمام وجود و با اخلاص كامل مىخوانيد، خدا نيز پردههاى
بلا و رنج و مصيبت را از شما دور مىسازد كه اين گشودن پردههاى رنج، نتيجه گشوده
شدن پردههاى غفلت است (توجه داشته باشيد در آيه تعبير به كشف الضر شده است كه به
معنى كنار زدن پردههاى مشكلات است).
ولى هنگامى كه طوفان فرو نشست و به ساحل آرامش باز گشتيد، از نو همان غفلت و
غرور، و همان شرك و بت پرستى خودنمايى مىكند.
***
در آخرين آيه مورد بحث، پس از ذكر دلائل منطقى فوق و روشن شدن حقيقت، با
لحنى تهديد آميز چنين مىگويد:" نعمتهايى را كه به شما دادهايم كفران كنيد و
چند روزى از اين متاع دنيا بهرهمند شويد ولى بزودى خواهيد دانست" نتيجه و
پايان كارتان چيست (لِيَكْفُرُوا بِما
آتَيْناهُمْ فَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ).
اين درست به آن مىماند كه انسان شخص متخلف و منحرفى را با دلائل مختلف، نصيحت
و ارشاد كند و سرانجام چون امكان دارد اين نصايح و اندرزها در او اثر نكند با يك
جمله تهديد آميز گفتار خود را پايان مىدهد و مىگويد: با توجه به اين مطالبى كه
گفتم باز هم هر چه از دستت بر مىآيد بكن ولى نتيجه كارت را بزودى خواهى ديد.
بنا بر اين" لام" در" ليكفروا" لام امر است، امرى كه براى
تهديد بيان شده، همانند" تمتعوا" كه آنهم امر است به عنوان تهديد، با
اين تفاوت كه" ليكفروا" صيغه غائب است و" تمتعوا" مخاطب، گويى
نخست آنها را غائب فرض كرده، مىگويد اينها بروند و همه اين نعمتها را كفران كنند،
و با اين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 263