نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 23
از قاريان
قرآن از اصحاب پيامبر در حدود 70 نفر شربت شهادت نوشيدند [1]
از اينها و نظائر اينها روشن مىشود كه حافظان و قاريان و معلمان قرآن آن قدر زياد
بودند كه تنها در يك ميدان جنگ اين تعداد از آنها شربت شهادت نوشيدند.
و بايد چنين
باشد چرا كه گفتيم قرآن فقط قانون اساسى براى مسلمانان نبود، بلكه همه چيز آنها را
تشكيل مىداد، مخصوصا در آغاز اسلام هيچ كتابى جز آن نداشتند و تلاوت و قرائت و
حفظ و تعليم و تعلم مخصوص به قرآن بود.
قرآن يك كتاب
متروك در گوشه خانه و يا مسجد كه گرد و غبار فراموشى روى آن نشسته باشد نبود تا
كسى از آن كم يا بر آن بيافزايد.
مساله حفظ
قرآن بعنوان يك سنت و يك عبادت بزرگ هميشه در ميان مسلمانان بوده و هست، حتى پس از
آنكه قرآن به صورت يك كتاب تكثير شد و در همه جا پخش گرديد و حتى بعد از پيدايش
صنعت چاپ كه سبب شد اين كتاب بعنوان پرنسخهترين كتاب در كشورهاى اسلامى چاپ و نشر
گردد، باز مساله حفظ قرآن بعنوان يك سنت ديرينه و افتخار بزرگ موقعيت خود را حفظ
كرد، بطورى كه در هر شهر و ديار هميشه جمعى حافظ قرآن بوده و هست.
هم اكنون در
حجاز و بعضى ديگر از كشورهاى اسلامى مدارسى بعنوان مدرسه تحفيظ القرآن الكريم يا
نامهاى ديگر وجود دارد كه برنامه شاگردان آن در درجه اول مساله حفظ قرآن است.
در ملاقاتى
كه در سفر مكه با رؤساى اين مدارس در آن شهر مقدس روى داد معلوم شد گروه بسيار
زيادى از پسران و دختران جوان در مكه در اين مدارس نامنويسى كرده و مشغول تحصيل
هستند.
يكى از
مطلعين مىگفت هم اكنون در كشور پاكستان در حدود يك ميليون