نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 209
مسئول گناهان
ديگرى نيستند بلكه مسئول گناهان خويشند، زيرا در تحقق گناه ديگران شركت داشتند و
از يك نظر گناه خودشان محسوب مىشود.
2- تسليم
بيهوده!
كمتر كسى
پيدا مىشود كه حقيقت را در مرحله شهود ببيند و باز هم آن را انكار كند، به همين
دليل گنهكاران و ستمگران هنگامى كه در آستانه مرگ قرار مىگيرند و پردههاى غفلت و
غرور كنار مىرود و چشم برزخى پيدا مىكنند اظهار ايمان مىكنند، همانگونه كه در
آيات فوق خوانديم" فَأَلْقَوُا السَّلَمَ".
منتها در اين
هنگام سخنان مختلفى دارند، بعضى اعمال زشت خود را حاشا مىكنند و مىگويند: ما عمل
بدى انجام نداديم (همانگونه كه در آيات فوق آمده) يعنى آن قدر دروغ گفتند كه دروغ
جزء خميره وجودشان شده و با اينكه مىدانند جاى دروغ نيست باز هم دروغ مىگويند!،
حتى از بعضى آيات قرآن استفاده مىشود كه در رستاخيز نيز جمعى دروغ مىگويند
قالُوا وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ:"
مشركان مىگويند سوگند به پروردگار كه ما مشرك نبوديم"! (سوره انعام آيه 23).
بعضى ديگر
اظهار ندامت مىكنند و تقاضاى بازگشت به دنيا (سوره سجده آيه 12).
بعضى ديگر
تنها ابراز ايمان مىكنند مانند فرعون (سوره يونس- 90) ولى به هر حال هيچيك از اين
سخنان پذيرفته نخواهد شد، چرا كه وقت آن گذشته است و اين گونه ابراز ايمان جنبه
اضطرارى دارد و كرارا گفتهايم كه ايمان اضطرارى بى اثر است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 209