نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 206
ولى بلافاصله
به آنها گفته مىشود شما دروغ مىگوئيد، اعمال زشت فراوانى انجام داديد" آرى
خداوند از اعمال و همچنين از نيتهاى شما با خبر است" (بَلى
إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ).
بنا بر اين
جاى انكار كردن و حاشا نمودن نيست!
***
" اكنون كه چنين است از درهاى جهنم وارد
شويد در حالى كه جاودانه در آن خواهيد بود" (فَادْخُلُوا
أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها).
" چه
جاى بدى است جايگاه متكبران" (فَلَبِئْسَ مَثْوَى
الْمُتَكَبِّرِينَ).
نكتهها:
1- سنت
حسنه و سيئه
براى انجام
يك عمل قطعا مقدمات زيادى لازم است، و در اين ميان نقش رهبران و ارشاد كنندگان و
يا وسوسهگران، نقش مهمى است، همچنين نقش سنتهاى خوب يا زشت و ننگين كه زمينه فكرى
و اجتماعى را براى اين گونه اعمال فراهم مىكند نمىتوان از نظر دور داشت، بلكه
گاه مىشود كه نقش رهبران، و يا سنتگذاران بر همه عوامل ديگر پيشى مىگيرد.
از اين رو
هيچ دليلى ندارد كه آنها شريك جرم و يا شريك در نيكيها نباشند.
روى همين
منطق در آيات قرآن و روايات اسلامى به مساله" دلالت بر نيكى و بدى" و
يا" سنت گذاردن، اعم از نيك و بد" تكيه فراوان شده است.
در آيات فوق
خوانديم كه مستكبران گمراه و اغواگر، هم بار گناهان خويش را بر دوش مىكشند و هم
سهمى از بار گناهان پيروانشان را (بى آنكه از مسئوليت پيروان كاسته شود).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 206