هنگامى كه من
اين گروه بىايمان را دعوت مىكنم تا مشمول عفو تو شوند انگشتها را در گوش گذارده
و در زير لباس خود را پنهان مىكنند، و در گمراهى اصرار مىورزند و در برابر حق
استكبار دارند.
و در
سوره" منافقين" آيه 5 مىخوانيم: وَ إِذا
قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ
وَ رَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ:" و
هنگامى كه به آنها بگويى بيائيد تا رسول خدا براى شما آمرزش بطلبد، سرپيچى مىكنند
و آنها را مىبينى كه مردم را از راه حق باز مىدارند و استكبار مىورزند".
و در
سوره" جاثيه" آيه 8 درباره همين گروه مىخوانيم:
يَسْمَعُ آياتِ اللَّهِ تُتْلى عَلَيْهِ ثُمَّ يُصِرُّ مُسْتَكْبِراً كَأَنْ لَمْ
يَسْمَعْها:" آيات خدا را كه بر او خوانده مىشود مىشنود، اما چنان با
حالت استكبار اصرار بر كفر دارد كه گويى آن آيات را هرگز نشنيده است"! و در
حقيقت بدترين استكبار همان تكبر از قبول حق است، چرا كه تمام راههاى هدايت را به
روى انسان مىبندد و تمام عمر در بدبختى و گناه و بىايمانى مىماند.
على ع"
در نهج البلاغه" در خطبه" قاصعه" صريحا شيطان را
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 194