نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 172
از انواع
پوششها، غذاها، همسران پاك، وسائل رفاهى گرفته تا انواع معادن و منابع مفيد زير
زمينى و روى زمينى و ساير نعمتها.
" در
اينها نيز نشانهاى است آشكار براى مردمى كه متذكر مىشوند" (إِنَّ
فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ)
نكتهها:
1- نعمتهاى
مادى و معنوى
جالب اينكه
در آيات فوق نعمتهاى مادى و معنوى آن چنان به هم آميخته شده است كه نمىتوان آنها
را از يكديگر تفكيك كرد، با اين حال لحن آيات مزبور در زمينه نعمتهاى معنوى با
مادى متفاوت است.
در هيچ مورد
نمىگويد بر خدا است كه فلان رزق و روزى را براى شما بيافريند، اما در مورد هدايت،
راه راست مىگويد" بر خدا است كه راه راست را به شما نشان دهد"، و
نيروهاى لازم را براى پيمودن اين راه از نظر تكوين و تشريع در اختيارتان بگذارد.
اصولا بحثهاى
يك بعدى از روش قرآن دور است، حتى آنجا كه سخن از آفرينش درختان و ميوهها و تسخير
خورشيد و ماه به ميان مىآورد باز آن را در مسير يك هدف معنوى قرار مىدهد و
مىگويد:" اين نعمتهاى مادى نيز نشانهاى است از عظمت آفرينش و
آفريدگار".
2- چرا
تنها زيتون و نخل و انگور؟!
ممكن است
چنين به نظر آيد كه اگر قرآن در آيات فوق از ميان انواع ميوهها روى زيتون و خرما
و انگور تكيه كرده به خاطر وجود آنها در محيط نزول
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 172