نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 161
آنها استفاده
مىشود، و سپس از گوشتشان، و بعد آثار روانى كه در دلها ميگذارند، مورد توجه قرار
گرفته و سرانجام باربرى آنها.
قابل توجه
اينكه حتى در عصر و زمان ما كه عصر ماشين و وسائل ماشينى است، باز در بسيارى موارد
تنها بايد از همين چهار پايان استفاده كرد، و راه ديگرى ندارد.
***
آن گاه
به سراغ گروه ديگرى از حيوانات مىرود كه براى سوارى انسان از آنها استفاده مىشود
مىفرمايد" خداوند اسبها و استرها و الاغها را آفريد تا شما بر آن سوار شويد،
و هم مايه زينت شما باشد" (وَ الْخَيْلَ وَ الْبِغالَ وَ
الْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوها وَ زِينَةً).
بديهى است
زينت در اينجا باز يك مساله تشريفاتى نيست و براى كسى كه با محتواى تعليمات قرآن
آشنا است اين مطلب روشن است، بلكه يك نوع زينت است كه اثر آن در زندگى اجتماعى
ظاهر مىگردد، براى پى بردن به اين حقيقت كافى است است منظره و حال كسى كه با پاى
پياده يك راه طولانى بيابانى را پيموده، و خسته و كوفته و ناتوان به مقصد رسيده،
به طورى كه تا مدتى هيچ كارى از او ساخته نيست و نشاطى در او ديده نمىشود، با
منظره كسى مقايسه كنيم كه بر يك مركب را هوار سوار شده زودتر به مقصد رسيده نيروى
خود را از دست نداده، نشاط خود را كاملا حفظ كرده و آماده انجام هدفهاى خود و
استفاده از وقت و نيروى خويش است، آيا اين زينت نيست؟
در پايان آيه
به مساله مهمترى اشاره كرده و افكار را به وسائل نقليه و مركبهاى گوناگونى كه در
آينده در اختيار بشر قرار مىگيرد و بهتر و خوبتر از اين حيوانات مىتواند استفاده
كند متوجه مىسازد، و مىگويد" خداوند چيزها (وسائل نقليه ديگرى) مىآفريند
كه شما نمىدانيد" (وَ يَخْلُقُ ما لا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 161