روح لطيف تو
و قلب حساست، نمىتواند اينهمه بدگويى و سخنان كفر و شرك آميز را تحمل كند و به
همين دليل ناراحت مىشوى.
***
ولى
ناراحت مباش براى زدودن آثار سخنان زشت و ناهنجارشان" به تسبيح پروردگارت
بپرداز و در برابر ذات پاكش سجده كن" (فَسَبِّحْ
بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ)! چرا كه
اين تسبيح خداوند اولا اثرات بد گفتار آنها را از دلهاى مشتاقان اللَّه مىزدايد،
و از آن گذشته به تو نيرو و توان مىبخشد، نور و صفا مىدهد، روشنايى و جلا
مىآفريند، پيوندت را با خدا محكم مىكند، ارادهات را نيرومند مىسازد، و به تو
قدرت تحمل بيشتر و جهاد پىگيرتر و قدم را سختر مىبخشد.
لذا در
روايات از ابن عباس مىخوانيم: هنگامى كه پيامبر (ص) غمگين مىشد به نماز
برمىخاست و" آثار اين حزن و اندوه را در نماز از دل مىشست"
***
و
سرانجام آخرين دستور را در اين زمينه به او مىدهد كه دست از عبادت پروردگارت در
تمام عمر بر مدار" و همواره او را بندگى كن تا يقين فرا رسد" (وَ
اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ).
معروف و
مشهور در ميان مفسران اين است كه منظور از" يقين" در اينجا همان مرگ است
و به اين جهت مرگ، يقين ناميده شده كه يك امر مسلم است، و انسان در هر چيز شك كند
در مرگ نمىتواند ترديد به خود راه دهد.
و يا اينكه
به هنگام مرگ پردهها كنار مىرود و حقايق در برابر چشم انسان آشكار مىشود، و
حالت يقين براى او پيدا مىگردد.
در سوره مدثر
آيه 46 و 47 از قول دوزخيان مىخوانيم: وَ كُنَّا نُكَذِّبُ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 142